Този сайт използва бисквитки (Cookies). Ако продължите да използвате сайта приемаме, че сте съгласни с използването на бисквитки. Научете повече за тях и се запознайте с политиката ни за защита на личните Ви данни тук

Твоята кошница е празна!
Пакет мобилност

Пакет мобилност

Ръководство за пакет мобилност I

Правно основание
Регламент ЕС № 165/2014 / Регламент (ЕС) № 2021/1228

  • Тахограф

От 2 февруари 2022 г. за водачите, които използват тахограф се въвеждат редица правила. Шофьорите могат да бъдат проверявани край пътя за времето за шофиране и почивка във всички държави-членки на ЕС. Тахографът проверява дали шофьорът не е работил повече от 60 часа на седмица. Освен това водачите трябва да въведат кода на държавата в тахографа при първото възможно спиране след преминаване на границата.

  • Командироване

Новите правила за командироването влязоха в сила на 2 февруари 2022 г. Чуждестранните шофьори, които работят в друга държава-членка на ЕС, имат право на минималната работна заплата (възнаграждение по колективен договор) както шофьорите, които живеят и работят в тази страна.

  • Изискване за местоположение

От 21 февруари 2022 г. всички транспортни фирми трябва да имат адрес, на който да са регистрирани. Освен това дружеството трябва да плаща данък върху приходите си и да е регистрирано в търговския регистър с ДДС номер. Тук трябва да се регистрират превозни средства и водачи и това да съответства на транспортната дейност.

Камионите също трябва да се връщат на мястото, където е регистрирана компанията, на всеки 8 седмици от 21 февруари 2022 г.

  • Каботаж

Нови договорености за каботаж също ще се прилагат от 21 февруари 2022 г. Каботажът е превоз на стоки или пътници в една държава от компания от друга държава. Водачът не може да извършва каботажни пътувания за срок от четири дни след три последователни каботажни пътувания в държава-членка на ЕС и след повторно пресичане на границата. Пример за предварително транспортиране е транспортирането на стоки до място, откъдето те впоследствие се транспортират на по-голямо разстояние (като пристанище или гара).

Интелигентните тахографи са предназначени да комуникират с контролните органи дори когато автомобилът е в движение.

Целта е крайпътните проверки да станат по-селективни за превозни средства, чийто тахограф може да е бил манипулиран.

Данните, предоставени на проверяващия орган, се отнасят за следните параметри или данни, записани от тахографа:

  • Последен опит за пробив в сигурността
  • По-продължително прекъсване на захранването
  • Повреда на сензора
  • Грешка в данните за движение
  • Конфликт при движение на превозно средство
  • Шофиране без валидна карта
  • Поставяне на картата по време на шофиране
  • Данни за настройка на времето
  • Данни за калибриране, включително дати на двете последни калибрирания
  • Регистрационен номер на МПС
  • Скорост записана от тахографа

Новите шофьорски карти G2V2 също ще записват :

  • Запис при преминаване на граница
  • Запис за позицията по време на товарене и разтоварване
  • Конфигурационни настройки на тахографа
  • Разширени данни за калибриране (държава и време)

Внимание: Шофьорите вече трябва да въвеждат местоположението ръчно по време на товаро-разтоварни операции! Тахографа и картата на водача ще съхраняват въведената позиция и време.

DSRC (Dedicated Short Range Communication) вече ще предава времето за шофиране

Настоящата система за дистанционно извличане на данни е оптимизирана. Това има за цел да улесни проверките и да даде възможност за предварителен подбор на забележими превозни средства. В бъдеще могат да се предават повече данни, като време на шофиране. В детайли това са:

  • времевия печат за последната удостоверена позиция

  • непрекъснатото време на управление на водача

  • най-дългото общо време на управление на водача за текущия и предишния работен ден

  • най-дългото натрупано време на шофиране на водача за текущия работен ден или за всеки завършен работен ден, започнат или завършен през текущата седмица

  • натрупаното време на шофиране на водача за текущата седмица

  • кумулативно време на управление на водача за период от две седмици

Когато поставят картата на водача за първи път, водачите все още трябва да решат дали дават съгласието си за прехвърляне на лични данни. Това се отнася само за предаването към системи на трети страни, властите имат законово право да четат тези данни. Въпреки това, дистанционна глоба без спиране на автомобила все още няма да е възможна, тук става дума само за ефективност и предварителен избор за контрол. Това е от полза за шофьорите и компаниите, които спазват стриктно закона, тъй като тогава ще има по-малка вероятност  да бъдат спирени за проверка.

Правила на Пакета за мобилност през 2023 - 2026 г.

От 21 август 2023 г. интелигентният тахограф от 2-ро поколение ще бъде задължителен за всички нови превозни средства. Регистрацията на граничните пунктове е автоматична. Освен това се увеличава паметта на картите на водача. Това е и изискване на Пакета за мобилност.
Преди края на 2024 г. всички превозни средства, които все още имат аналогов или дигитален тахограф, трябва да бъдат заменени с тахограф от 2-ро поколение - интелигентен тахограф. Ако е монтиран интелигентен тахограф версия 1 ( доставен в превозни средства с дата на регистрация между 15 юни 2019 г. и 21 август 2023 г.), той трябва да бъде сменен преди 21 август 2025 г.  Това задължение за подмяна се отнася само за превозни средства, използвани за международен транспорт.
И гледайки по-напред: от 1 юли 2026 г. тахографът ще бъде задължителен за превозни средства над 2500 кг (в момента: 3500 кг).

21 АВГУСТ 2023 г.:

  • Интелигентен тахограф втора генерация за новите автомобили

  • Новите превозни средства (първа регистрация) с обща маса над 3,5 тона трябва да бъдат оборудвани с интелигентен тахограф втора генерация .

31 ДЕКЕМВРИ 2024 г.:

  • Замяна с интелигентен тахограф втора генерация

  • Всички превозни средства над 3,5 тона, които все още използват аналогов или дигитален тахограф и извършват международен транспорт, трябва да бъдат оборудвани с 2-ра версия интелигентен тахограф.

21 АВГУСТ 2025 г.:

  • Интелигентните тахографи от първа генерация се заменят с интелигентни тахографи от втора генерация

  • Всички превозни средства над 3,5 тона, които извършват международен транспорт, трябва да бъдат оборудвани с 2-ра генерация интелигентен тахограф. Това означава, че и превозните средства, оборудвани с 1-ва генерация интелигентен тахограф също трябва да бъдат преоборудвани.

1 ЮЛИ 2026**:

  • Интелигентен тахограф втора генерация за автомобили с максимално тегло >2,5т

  • Всички превозни средства над 2,5 тона които извършват международен транспорт трябва да бъдат оборудвани с 2-ра версия интелигентен тахограф .

** Тези срокове са приети и влизат в сила съгласно изискванията на регламентите на ЕС и зависят от продължителността на законодателния процес.