Дигитален тахограф - какво да правя?
задължителните изисквания са подчертани
Законови изисквания за работа с дигитален тахограф |
Задължения на превозвача |
Задължения на водача |
Какво трябва да се вземе предвид при избора на програма за управление на данни -TDCS |
Фирмена карта |
Картата на водача да се архивира на всеки 28 дни |
Превозното средство да се управлява само с карта на водача |
Данните трябва да могат да се анализират и архивират |
Карта на водача |
Информацията от тахографа да се чете на всеки 90 дни |
Правилна работа с дигиталния тахограф |
Допълнителни опции - например служебна бележка за отпуск,болничен и др.) |
Тахографска хартия за принтера |
Архив и визуализиране на данните |
Информиране на властите при загуба или кражба на картата на водача в рамките на 7 дни |
Откриване и анализ на нарушенията |
Downloadkey (ключ за архивиране) |
Оценка и документиране на времето за управление и почивка |
Разпечатка в началото и в края на пътуването ако картата на водача е загубена или повредена |
Лесно използване |
Четец на карти |
Съхраняване на архивите задължително поне една година |
Да предоставя картата си за архивиране и четене на данни |
Експорт и принтиране на анализи |
Софтуер за анализ на данни |
Защита на данните срещу изгубване или повреда |
Да спазва времето за управление и почивка |
Проверка електронен подпис на архивите |
При поискване ,данните да се предадат на властите |
|||
Своевременна замяна при дефектирал тахограф |
Задължения на предприятието |
Архивиране на данни |
|
Калибриране на дигиталния тахограф за моторното превозно средство в рамките на 14 дни след пускането му в експлоатация или новорегистриране.
Всяко предприятие трябва да притежава минимум една карта на превозвача.
Всеки водач,който иска да управлява автомобил с дигитален тахограф,трябва да притежава валидна карта на водача.
В дигиталния тахограф трябва да има заредена хартия за печатащото устройство.Препоръчва се в моторното превозно средство да има достатъчен брой резервни ролки. |
Данните от картите на водачите трябва да бъдат прочитани и електронно архивирани най-късно на всеки 28 дни.
Данните от дигиталните тахографи трябва да бъдат прочитани най-късно на всеки 3 месеца и да бъдат архивирани .
Архивираните данни трябва да се съхраняват най-малко една година.Допълнително трябва да се създадат достоверни резервни копия.
Данните трябва да бъдат изтрити според наредбата за транспортния работник,след изтичане на срока за съхранение. |
Превозвачът трябва да проверява прочетените данни и да следи за спазване на времената за управление и почивка.При нарушения водачът трябва съответно да бъде информиран и предупреден.
Регламент(ЕО)561/2006,(ЕИО)3821/85,(ЕО)1360/2002
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Всички превозни средства с първоначална регистрация след 1 май 2006 г., трябва да бъдат оборудвани с дигитален тахограф. Дигиталният тахограф има памет за около 365 дни.Информацията от тахографа и картата може да се провери чрез разпечтка или да се анализира с помощта на софтуер създаден за тази цел.
Съществуват четири различни чип карти които определят достъпа на данни до тахографа :
- Данните, съхранявани в цифровите тахографи могат да бъдат анализирани чрез софтуерни програми и това позволява вземането на правилни управленски решения от ръководство на транспортните фирми;
- Тахографът съхранява данните , така че да не могат да бъдат манипулирани или изтрити;
- Данните се разчитат по лесно от аналоговите тахографи;
- След запълване на паметта на тахографа или на картата, новите данни се записват автоматично върху старите;
- Бързо анализиране на нарушенията;
В новото поколение дигитални тахографи се прилага принципът на преобладаващата дейност "One Minute Rule" . Ако периода от време на шофиране е от 1 до 29 секунди тахографа ще регистрира това като една минута почивка. Правилото на „едната минута“ ще ви спести време за управление до 45 минути на ден .
От 1 октомври 2012 година с влизането в сила на Регламент на ЕС 1266/2009, всички новорегистрирани превозни средства с общо тегло над 3,5 тона или над 8+1 пътника ще трябва да бъдат оборудвани с тахографи, използващи два независими източника на данни за скоростта. Новите устройства са предназначени за подобряване на безопасността по пътищата,както и за предотвратяване на манипулации .
За момента няма изискване за модернизиране на старите автомобили, който в момента имат действащи аналогови тахографи. Ако аналоговия тахограф дефектира и не може да бъде отремонтиран трябва да бъде подменен с дигитален;
Препоръчваме Ви :
- да надградите софтуера на сегашния ви тахограф (напр.автоматично преминаване в режим почивка при изключване или включване на контактния ключ)
- добавяне на нови приложения (напр. VDO Driver,VDO Counter,Tacho Center,Duo Mobile)
- замяна с по-ново поколение дигитален тахограф
Резултат :
- значително намаляване на риска от допускане на неволни нарушения;
- многократно улеснение за водачите при работа с тахографа
- увеличено дневно време за управление(до 45 минути)
- следене на работните времена(управление,почивка,оставащо време и мн.други)